woensdag 25 december 2013

Het was eerste Kerstdag...

Het was eerste Kerstdag 2013...
Nee, niet de eerste regel van een remake. Geen konijnen in de schuur. Wel een 'gewone' Kerstdag. Deze hebben we doorgebracht bij mijn ouders.
Geen klassieke (cliché) Kerstdag, maar wel met de herkenbare elementen. Kerstboom,  kersttoespraak, spelletjes en moeders had gezorgd voor hapjes en drankjes en zoetigheden voor de kids. Wij zouden zorgen voor een toetje... ik dus...
Al dagen vantevoren ben ik aan het zoeken geweest naar iets lekkers wat iedereen zou lusten. Dat valt niet mee, want er staan zo enkele honderden recepten online. Nou wil ik niet met een standaard desert aan komen zetten, dus dan moet je wat moeite doen. Gelukkig kwam ik bij toeval een recept met de naam 'Baked Alaska' tegen.
De naam 'Baked Alaska' zegt genoeg over wat het inhoud: ijs uit de oven... Wil je wat spanning in de Kerstdagen brengen? Zet je ijsdesert in de oven!  Ach, je leeft maar één keer. Inkopen doen en aan de slag.
De avond vantevoren voorbereiden. De ijsbol moet flink bevriezen. Een gegarandeerde schedelbasisfractuur is het uitgangspunt.
Na het niet-standaard kerstdiner was het tijd om in actie te komen. Oven op 200°C, eiwitten kloppen, ijsbol uit de vriezer en insmeren. Dan het moment dat je de schaal in de oven zet. Hitte en ijs gaan niet goed samen, heb ik altijd gedacht. Dan komen de 10 spannende minuten...
De pieper van de oven gaat en de deur gaat open. Geen grote plas gesmolten ijs. Dat is positief. Dan mag het mes erin. Ook dat gaat volgens verwachting. Het moment van stilte als iedereen zit te eten. En dan de opluchting als je hoort dat het lekker is en dat er een tweede ronde mag volgen. 'Baked Alaska' is succesvol. Weer eentje voor het kookboek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten